ZAŁOŻENIA PROJEKTU

W Zespole Szkół Specjalnych im. J. Tuwima w Krapkowicach ruszył projekt Erasmus plus Nasza opowieść-prawdziwa historia, który jest efektem udanej współpracy między szkołami z Czech i Łotwy. Do konkursu złożonych zostało 351 wniosków, z czego 72 mogły zostać dofinasowanie. Projekt Nasza opowieść-prawdziwa historia zajął 36 miejsce. Oprócz Zespołu szkół Specjalnych z Krapkowic uczestniczą w nim Czechy, Łotwa, Niemcy, Rumunia, Macedonia, Włochy, Portugalia i Turcja.

Pierwszego września w Zespole Szkół Specjalnych im. Juliana Tuwima rozpoczął się nie tylko nowy rok szkolny, ale również realizacja nowego projektu w ramach FRSE ERASMUS+ pt. „Nasza opowieść – prawdziwa historia”, w angielskiej wersji „Our story- true story”. Autorami i zarazem pomysłodawcami projektu są pracujący w tejże szkole nauczyciele. Po udanej współpracy w projekcie C.A.R.E w ramach programu COMENIUS ze szkołami z Frytka Mistka w Czechach i Rygi na Łotwie, w którym krapkowicka szkoła była jednym z partnerów, nauczyciele podjęli się opracowania własnego wniosku i pełnienia roli koordynatora. Złożony w marcu tego roku przez nich wniosek, został bardzo wysoko oceniony. Zajął 36 miejsce w rankingu na 351 wniosków złożonych ogółem.

Zatwierdzone do dofinansowania zostały 72 wnioski. Oprócz szkoły z Krapkowic i wspomnianych już szkół z Czech i Łotwy, udział w projekcie będą brały szkoły z Niemiec, Rumunii, Macedonii, Włoch, Portugalii oraz Turcji. 

Przez trzy lata uczniowie i nauczyciele szkół projektowych zrealizują zadania związane z najwcześniejszymi legendami kraju, regionu czy miasta każdego z partnerów. Będą uczestnikami spotkań czytelniczych, odwiedzą wydawnictwo w celu poznania procesu powstawania książki, by samodzielnie opracować teksty, z których stworzona zostanie książka z wybranymi legendami danego państwa. W ten sposób powstanie seria książek z legendami i podaniami 9 państw. Przewidziano również wydanie tej serii w postaci audiobooków i e-booków.                                                                          

Kolejny etap dotyczył będzie animacji, komiksu i bajki kukiełkowej, gdzie przewidziane zostały wyjazdy do studia filmowego, do teatru na warsztaty związane z historią teatru kukiełkowego oraz tworzeniem własnych lalek. Ten etap projektu skupi się również na 10 bajkach animowanych lub komiksach stworzonych w danym kraju, które zaprezentowane będą w czasie przygotowanych przez nauczycieli seansach filmowych, po których uczestnicy głosować będą na swoje ulubione animacje drogą elektroniczną.  Ostatnim etapem działań projektowych będzie opracowanie wersji teatralnej wcześniejszych działań. Uczniowie wraz z nauczycielami wezmą udział w warsztatach aktorskich zorganizowanych w Krapkowickim Domu Kultury, które zakończą się przygotowaniem wspólnego przedstawienia teatralnego, które będzie ostatnim produktem projektu.

Zadaniem rozpoczynającym realizację jest opracowanie logo projektu przez szkolną młodzież. Drogą głosowania zostanie wybrane najładniejsze.  

Większość działań projektowych wpisuje się w założenia polityki oświatowej Ministerstwa Edukacji Narodowej takich jak kształtowanie i upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży, kompetencji informatycznych oraz kształtowanie postaw i wychowania do wartości.

Trzydzieści sześć miesięcy intensywnej, a zarazem twórczej pracy, będzie okazją do nawiązania nowych kontaktów z nauczycielami państw projektowych, podzielenia się zdobytą wiedzą oraz pozwoli na doskonalenie znajomości języka angielskiego, który jest językiem projektu.