

				
			  Zespół Szkół Specjalnych 
			  im. Juliana Tuwima
			  w Krapkowicach
			
			  ul. Kościelna 10 
			  47-300 Krapkowice
		    
		    
 tel./fax 77 4661 417 
           	
 zss.sekretariat@powiatkrapkowicki.pl
		 
  		  
  
W naszym Zespole Szkół zapewniamy:
      
      • dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w tym z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi:
        - szkołę podstawową
        
        
        •	dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi: 
        - szkołę podstawową 
        - szkołę specjalną przysposabiającą do pracy 
        •	 dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim:
        - zespół rewalidacyjno-wychowawczy 
		•	 wczesne wpomaganie rozwoju - dla małych dzieci, które nie są jeszcze objęte obowiązkiem szkolnym i posiadają opinię o potrzebie wspomagania rozwoju:
        
  
  
  
   
  
  
  
  
  
  
  
  
  
   
  
  
  
  
  
CHARAKTERYSTYKA POSZCZEGÓLNYCH ETAPÓW EDUKACYJNYCH:
Klasa I - II - III szkoły podstawowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może liczyć  do 16 uczniów.
			    Uczniowie realizują  kształcenie zintergrowane w zakresie edukacji: 
polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, plastycznej, technicznej, muzycznej, kultury fizycznej. Ponadto mają lekcje religii, języka niemieckiego i informatyki.
Program nauczania  zapewnia dodatkowo 12 godzin zajęć rewalidacyjnych.
  W klasach IV – VIII szkoły  podstawowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim realizowane  są te same przedmioty jak w szkole ogólnodostępnej: język polski, matematyka, język niemiecki, historia, przyroda, biologia, informatyka, fizyka, chemia, wiedza o społeczeństwie, wychowanie  fizyczne, technika, plastyka, muzyka, religia.
Program nauczania  zapewnia dodatkowo 12 godzin zajęć rewalidacyjnych na klasę.
Nauka w szkole  podstawowej może trwać do 20 roku życia. 
Klasa może liczyć maksymalnie do 16 uczniów.
Uczniowie na zakończenie szkoły podstawowej piszą egzamin zewnętrzny na dostosowanym do ich możliwości arkuszu z wydłużonym czasem o 50 procent.
Absolwenci naszej szkoły mogą  kontynuować naukę w szkole zawodowej specjalnej w: Leśnicy, Opolu, Kędzierzynie  – Koźlu, Grodkowie, Kluczborku, Nysie, Namysłowie, Dobrodzieniu lub Prudniku.
  Mogą oni zdobyć  pełne uprawnienia zawodowe w takich samych zawodach jak w szkolnictwie  ogólnodostępnym.
  Uczniowie szkoły podstawowej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi realizują zgodnie z programem nauczania odrębne przedmioty:
  - funkcjonowanie osobiste i społeczne, 
  - zajęcia rozwijające komunikowanie się, 
  - zajęcia rozwijające kreatywność, 
  - wychowanie  fizyczne, 
  - religia, 
  i dodatkowo 
  - 10 godzin zajęć  rewalidacyjnych na klasę. 
  Nauczanie i terapia w zespołach edukacyjno-terapeutycznych 
  odbywa się w oparciu o Indywidualne Programy Edukacyjno - Terapeutyczne, opracowane na podstawie arkusza wielospecjalistycznej diagnozy i oceny każdego ucznia.
  Nauka w szkole  podstawowej może trwać do 20 roku życia. 
  Klasa może liczyć  maksymalnie 8 uczniów.
  Uczniowie z mocy  prawa są zwolnieni z egzaminu ósmoklasisty.
  W klasach I - II - III szkoły specjalnej przysposabiającej  do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znaczym oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi realizowane są, zgodnie z programem nauczania, odrębne przedmioty: 
   - funkcjonowanie osobiste i społeczne, 
  - zajęcia rozwijające komunikowanie się, 
  - zajęcia kształtujące kreatywność, 
  - przysposobienie do  pracy, 
  - religia, 
  - wychowanie  fizyczne. 
  dodatkowo 
  - 10 godzin  rewalidacji. 
  Nauka w szkole specjalnej przysposabiającej do pracy może trwać do 24 roku życia. 
  Uczniowie otrzymują  świadectwo ukończenia szkoły przysposabiającej do pracy. 
  Zespół może liczyć maksymalnie  8 uczniów.
  Realizujemy przysposobienie  do pracy w zakresie: 
  
  POMOCNIK W GOSPODARSTWIE DOMOWYM 
  W oparciu o  praktyczne działanie uczymy:
  - wybierania odpowiednich produktów, 
  - robienia zakupów,
  - gotowania, 
  - pieczenia ciast, 
  - przetwórstwa,
  - obsługi gości,
  - szycia, 
  - prac porządkowych.
   
  POMOCNIK STOLARZA
  W oparciu o  praktyczne działanie uczymy:
  - doboru odpowiedniego materiału,
  - obróbki i  wykorzystania drewna,
  - wykonywania przedmiotów zgodnie z projektem,
  - odpowiedniego zabezpieczania drewna przed szkodnikami,
  - stosowania różnorodnych narzędzi stolarskich.
  
  POMOCNIK OGRODNIKA
  W oparciu o  praktyczne działanie uczymy:
  - siania kwiatów, warzyw i trawy, 
  - sadzenia roślin, 
  - pielęgnacji drzew i krzewów,
  - kopania, plewienia, zagrabiania,
  - stosowania narzędzi 
  - stosowania odpowiednich środków ochrony roślin,
  - zabezpieczania plonów i przetwórstwa na potrzeby domu. 
  
  POMOCNIK W BIURZE
  Uczymy w praktyce  min.:
  - przepisywania tekstów za pomocą komputera,
  - obsługi kserokopiarki, telefonu i faxu,
  - przekazywania poczty,
  - oprawiania dokumentów z wykorzystaniem bindownicy.
  Wszystkie nasze formy nauczania, wychowania na każdym  etapie edukacji są nakierowane na maksymalne usamodzielnienie się ucznia na  miarę jego indywidualnych możliwości.
  Dlatego też uczniów  uczymy:
  - praktycznego  działania w załatwianiu codziennych spraw w sklepie,
  urzędach, placówkach służby zdrowia, itp.,
  - samodzielności  wyjeżdżając z uczniami na wycieczki, Zielone Szkoły i realizując lekcje w terenie, 
  - poczucia własnej  wartości dając im możliwość uczestniczenia w wielu różnorodnych konkursach (np.  z j. polskiego, matematyki, historii, informatyki, techniki), przeglądach  twórczości artystycznej (teatr, śpiew, plastyka) oraz olimpiadach i zawodach  sportowych, lekkaatletyka, piłka nożna, kolarstwo, wędkarstwo, unihokej).
  Nasi uczniowie  osiągają sukcesy na szczeblu krajowym, wojewódzkim, regionalnym, gminnym i międzyszkolnym.
Absolwent Szkoły Przysposabiającej do Pracy:
Klasa dla uczniów z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi. Oddział ten może liczyć od 2 do 4 uczniów. Zajęcia prowadzi odpowiednio przygotowany specjalista wspierany przez pomoc nauczyciela. Oprócz obowiązkowych zajęć edukacyjnych, obejmujących funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęcia rozwijające komunikowanie się, zajęcia rozwijające kreatywność i wychowanie fizyczne, uczniowie mają zagwarantowane zajęcia rewalidacji indywidualnej. Praca z uczniami autystycznymi jest odpowiedzią na ich szczególne potrzeby poznawcze i emocjonalno-społeczne, wynikające z istoty zaburzenia. Uczniowie stopniowo uczą się zachowań i umiejętności niezbędnych do jak najpełniejszego funkcjonowania w społeczeństwie. Terapia odbywa się w oparciu o Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny, wynikający z potrzeb i możliwości każdego ucznia.
  Zespół rewalidacyjno-wychowawczy - w oddziale tym mogą przebywać dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim w wieku od 3 do 25 roku życia. Klasa może liczyć od 2 do 4 osób. W terapii stosuje się różnorodne metody, m.in. metodę Knilla, Integracji Sensorycznej, Porannego Kręgu wg pór roku, Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Uczniowie korzystają również z masażu leczniczego usprawniającgo ruchowo i eliminującego przykurcze. Tematyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych opiera się głównie na rozwijaniu percepcji zmysłowej, rozwijaniu procesu komunikowania się z otoczeniem oraz samodzielności, szczególnie w czynnościach samoobsługowych, w takim stopniu, na ile pozwala rozwój psychofizyczny dziecka.
  Dla uczniów, którym stan  zdrowia znacznie utrudnia lub uniemożliwia naukę w klasie, organizujemy nauczanie indywidualne: